Статьи
Как преподают английский для детей по скайпу?
- 11.07.2015
- Сообщение от: Елена Амерханова
- Категория: Английский для детей Английский по скайпу
Мечтаете ли вы, чтобы ваш ребенок свободно общался на английском? О его поступлении в престижный ВУЗ? Чтобы у него была высокооплачиваемая работа? Вы хотите найти хорошего репетитора по английскому, но в вашем городе, все высококвалифицированные преподаватели английского требуют чересчур высокую плату за уроки?
Репетитор английского по скайпу – распространенное явление в наши дни. Когда мы только начинали в 2008 году, то про Skype знали немногие и приходилось объяснять, что это за программа и как с ее помощью можно учиться. И хотя к нам обращались дети, их родители чаще всего не имели представления о том, что это такое. Дети занимались английским по скайпу с Elf-English только если сами родители уже попробовали и учились у нас, так как они убедились на собственном примере, что это не только удобно, но и эффективно.
Сейчас же скайпом пользуются повсеместно для общения с друзьями и родственниками. Возможно, поэтому количество наших юных учеников увеличилось. Родителям нравится то, что им не нужно приглашать преподавателя к себе домой или ждать возвращения ребенка с другого конца города. К тому же есть возможность заниматься с такими преподавателями, которых непросто найти – они живут или жили за рубежом, имеют международные сертификаты, преподают по коммуникативной методике и современным пособиям.
Я провела опрос наших преподавателей английского, которые непосредственно преподают английский детям по скайпу и хочу поделиться им с вами.
Образование: высшее педагогическое. Диплом с отличием. Специальность: учитель английского языка. Магистр образования с отличием.
Опыт преподавания английского более 8 лет, в том числе и в вузе. Мария предпочитает коммуникативную методику в обучении английскому, но также любит и комбинированный подход, так как считает классическую методику преподавания довольно эффективной при изучении лексики и грамматики. Для каждого ученика Мария подбирает методику с учетом его предпочтений и особенностей характера, чтобы обучение было интересным и увлекательным процессом.
Какими ресурсами и пособиями Вы пользуетесь при обучении детей английскому по Skype?
Скажу сразу, что заниматься с детьми в скайп – это море удовольствия. Не скованный школьным этикетом, когда нужно тихо сидеть на уроке среди еще десятка своих одноклассников, ребенок может задавать вопросы, выражать свое мнение, что помогает ему более полно раскрыться, а мне, в свою очередь, подобрать материал с учетом его предпочтений и увлечений.
Это может быть как статья о скейтерах на britishcouncil.org , так и просмотр мультфильмов с сайта english-cartoons.ru .
Каждый ребенок индивидуален, поэтому я никогда не пользуюсь меньше, чем двумя пособиями параллельно. Чаще всего это “Spotlight”, поскольку именно на него переходят школьные программы, но так же это может быть любой школьный учебник по желанию ученика (авторство Верещагиной, или Афанасьевой), а так же прекрасные аутентичные издания – учебники Мерфи, “Round-Up”, “Blockbuster”, “Enterprise” – есть из чего выбрать сообразно возрасту ребенка и уровню владения языком. Дети младшего школьного возраста просто обожают “Welcome”, наверное, из-за веселых обучающих мультфильмов, которые сопровождают каждый раздел курса. Кроме того, есть замечательный ресурс eslprintables.com, на котором учителя обмениваются своими разработками, авторскими упражнениями и рекомендациями.
Как Вы поддерживаете интерес и мотивацию у детей?
Мне, наверное, везет, потому что дети у меня в основном очень заинтересованы в изучении языка, и я не могу сказать, что мне приходится затрачивать какие-то особые усилия, чтобы поддержать их интерес или повысить мотивацию. Хотя бывают и случаи, что ребенок не выполнил домашнее задание – потому, что не успел, забыл или решил «посачковать» :), или не может сосредоточиться во время урока – т.к. устал в школе, поссорился с другом или получил плохую оценку. В этом случае кому-то поможет собраться любимый персонаж. Кто-то «снимет стресс», рассказав о своем дне (разумеется, на английском). А кто-то получит удовольствие, сумев перевести популярную песню. Поэтому, у меня всегда есть несколько альтернативных заготовок, которые я при необходимости ввожу в урок, даже если они не были запланированы.
Какие трудности существуют при обучении детей по Skype? Как Вы с ними боритесь? Какие советы можете дать?
С одной стороны – дети в восторге от возможности заниматься английским по скайпу, поскольку это для них – элемент новизны и воспринимаются такие занятия как игра. C другой стороны, именно здесь кроется «подводный камень» — если это – игра, то зачем сосредотачиваться? Поэтому иногда бывает сложно переключить ребенка на серьезное рассмотрение грамматической темы.
Давать советы я не хочу, поскольку считаю, что универсальных советов для работы с детьми не существует. Чаще всего я ввожу ребенка в новую тему, позволив ему сделать ошибку, затем объяснив, как сказал бы это слово или фразу настоящий англичанин. Или, например, если мы изучаем новое время – мы повторим уже известные нам времена на примере каких-либо предложений (возможно, краткий смешной текст с известными грамматическими конструкциями), а затем я спрошу, а как бы мы сказали о событиях текста, если бы они происходили в будущем (Future Simple) или только что произошли (Present Perfect).
Еще один мой «спасательный круг» — это родители, с которыми я поддерживаю связь, особенно на начальном этапе обучения. Не всегда ребенок раскрывается сразу, и я вполне допускаю, что что-то ему не понравится, где-то он «закроется» и я это пропущу, поскольку, техника не всегда передаст малейший оттенок настроения – но это не останется незамеченным его мамой, с которой мы после урока обсудим некоторые моменты поведения ребенка и то, насколько внимательно и заинтересованно был воспринят материал.
А как Вам кажется, со скольки лет можно учить английский по скайпу?
Думаю, не раньше 6-7, когда ребенок уже научился концентрировать внимание.
Образование: высшее лингвистическое. Магистр филологии. Диплом с отличием.
Опыт работы: 6 лет.
Помимо преподавания имеет опыт работы последовательным переводчиком. Работала с американцами, занимающимися усыновлением детей в Украине. Принимала участие в написании учебников по грамматике для детей.
В своей работе Дарья использует как современные, так и классические учебники по изучению английского, активно применяет Интернет-ресурсы при составлении поурочных планов. Дарья считает, что изучение английского языка нужно превратить в хобби, и тогда успех обеспечен. Она старается найти индивидуальный подход к каждому студенту, сделать урок максимально разнообразным и интересным в соответствии с возрастом и уровнем знаний учащегося. По мнению Дарьи, нет ничего невозможного, если поставить себе цель. Главное осознавать степень важности английского языка в современном мире, и понимать, какие горизонты открываются перед человеком, который им владеет.
Какими ресурсами и пособиями Вы пользуетесь, преподавая детям английский по скайпу?
При обучении детей английскому языку я стараюсь использовать ресурсы русскоязычных авторов, так как считаю, что они наиболее четко понимают потребности русскоговорящих детей. Например, в грамматике, я отдаю предпочтение учебнику Ю.Б. Голицынского, так как он, в отличие от иностранных учебников, дает еще и переводные упражнения, что помогает сформировать представление ребенка о том, что построение русских и английских предложений отличается и им нужно научиться перестраивать их.
Как Вы поддерживаете интерес и мотивацию у детей?
Чтобы поддержать интерес и мотивацию детей, мало делать урок разнообразным. В первую очередь, я стараюсь быть им другом и советчиком. Детям нужно не только указывать на их ошибки, но и хвалить за каждый удачный момент.
Несомненно, я применяю наглядные материалы, ИКТ в своих уроках. Но не стоит забывать, что каждый ребенок – личность, и ему нужно показывать это. Например, в некоторых случаях, я советуюсь с ребенком по поводу домашнего задания (успеет ли он выполнить до следующего урока определённый объем, если нет — ищем компромисс).
К детям нужно относиться, как маленьким взрослым, то есть не злоупотреблять своим авторитетом учителя. Если ребенок по каким-то причинам не выполнил домашнее задание, нужно объяснить ребенку, насколько он затягивает процесс обучения своей не подготовкой.
Также важно поддерживать контакт с родителям, так как учитель все-таки не родитель, и воспитание в ребенке ответственности зависит на 80% от родителей и только на 20% от учителя.
Какие возникают трудности при обучении детей по скайпу? Как Вы с ними боритесь? Какие советы можете дать?
Первая и самая важная трудность — это отсутствие прямого контроля. То есть, учитель не может контролировать написанное упражнение или выученный текст или слова напрямую. В связи с этим я устраиваю диктанты. Например, диктую слово — ребенок пишет на листке бумаги и показывает мне. Если делает ошибку, задаю домой прописать, повторить, выучить заново. А что касается проверки выученного текста, например, то учитель всегда по ребенку может увидеть, читает он текст или рассказывает. Учителю нужно быть внимательным, так как дети еще, к счастью, не очень умело пытаются схитрить.
А со скольки лет можно учить английский по скайпу?
Думаю, что с 4-5 вполне возможно. Только не полноценным уроком, а минут 15-20.
Образование: высшее педагогическое. Специальность: преподаватель английского.
Посещала Hampstead School of English (proficiency level) в Лондоне. Богатый опыт общения с носителями языка. Опыт преподавания больше 18 лет. С 1996 по 2009 была старшим преподавателем кафедры фонетики в МПГУ.
Применяет индивидуальный подход в подборе учебных материалов и программы проведения занятий. Использует современные аутентичные пособия. На уроках Вера особое внимание уделяет аудированию и говорению, а также коммуникативным приемам и стратегиям, которые помогают четко донести свою мысль. Устраняет любые сложности с грамматикой. Уроки проходят живо и плодотворно. Преподает General English, Business English, English for Travelling; готовит к ГИА, ЕГЭ, TOEFL.
Какими ресурсами и пособиями Вы пользуетесь, преподавая детям английский по скайпу?
Очень хорошее пособие Anne Robinson “Fun for Starters”, “Fun for Movers” и “Fun for Flyers” (Cambridge). Для детей постарше – “Headway”.
Как Вы поддерживаете интерес и мотивацию у детей?
В идеале, весёлый динамичный урок – лучшая мотивация, но не всегда получается. Меня спасает то, что мальчишки и девчонки мне всегда кажутся замечательными (причём, каждый по-своему), и им неприятно меня разубеждать в этом :) .
И ещё, стараюсь не злоупотреблять их желанием сотрудничать и по возможности задаю небольшие домашние задания (15-20 минут – оптимально).
Какие трудности существуют при обучении детей по Skype? Как Вы с ними боритесь? Какие советы можете дать?
Лень – защитный механизм, и хорошо, что дети не лишены такой защиты :) . Но по скайпу схитрить в угоду своей лени проще, чем на обычном уроке. Здесь всё очень тонко. Помогают опыт, внимательность, сочетание твёрдости и такта.
Вторая трудность – недостаток непосредственного контакта, что создаёт ученикам определённый дискомфорт. Здесь хорошо работают быстрая смена деятельности, работа на доске (IDroo, например) и, конечно, максимально богатая интонационная гамма речи преподавателя. Для меня интонации – самая доступная невербалика на таких уроках.
А как Вы считаете, со скольки лет можно учить английскому детей по скайпу?
Детям младше 8 обычно некомфортно.
Марина Михонова
Образование: высшее филологическое.
Специальность: преподаватель английского языка и литературы.
Опыт преподавания английского более 9 лет. Сдала IELTS (band 8).
Работает с разными возрастными группами и разными языковыми уровнями (Beginner-Advanced). Занимается подготовкой школьников для сдачи государственных экзаменов. Преподает русский для иностранцев.
На занятиях Марина использует индивидуальный подход к каждому ученику, помогая ему раскрыть его истинную мотивацию и побороть страх общения. Структура занятий состоит из тренировки произношения, чтения, восприятия на слух, грамматики в упражнениях и в устной речи. Сочетание учебников издательств (Longman, Oxford, Macmillan) и интернет ресурсов: подкастов, статей, интерактивных упражнений, флеш-игр, audio mixers и мультфильмов делают занятия эффективными и интересными.
Какими ресурсами и пособиями Вы пользуетесь при обучении детей английскому по Skype?
Я использую: Timesaver series,”Family and friends”, “Activate” (great vocabulary scope ,grammar ,diverse topics,listening can be a bit of a challenge though),”English plus”, “Oxford Grammar for schools”, “Grammarway”, “Round-up”, britishcouncil.org, toolsforeducators.com , мультики Pixar.
Как мотивируете детей заниматься английским?
Каждый ребенок индивидуален. Прежде всего важно установить контакт, основываясь на интересах ребенка и его личных переживаниях. Зачастую, дети чувствуют, что им просто не с кем поговорить, так как родители слишком заняты. Такие рассказы я настойчиво прошу делать на английском. Многие дети сами понимают, что английский им очень нужен. Разговор о хорошей оценке в школе тоже существенно помогает. Но все эти моменты касаются больше подростков (10-13). Младшие же школьники, в основном, хотят либо получить хорошую оценку в школе, либо родители имеют непосредственное влияние на их мотивацию. Контакт учитель-родитель нельзя недооценивать в этом случае.
Какие трудности существуют при обучении детей по Skype? Как Вы с ними боритесь? Какие советы можете дать?
Трудности при обучении по скайпу … можно сказать идентичные при работе тет-а-тет. Иногда на занятии при проверке домашнего задания или устных упражнениях на тренировку словарного запаса ребенок может слегка жульничать, подглядывая в книгу, тетрадь. Если это онлайн словарь — это даже хорошо: ребенок печатает слова — сам находит его перевод.
О плюсах — как и любая технология – скайп, сам по себе, обладает стимулирующими свойствами, особенно если родители ограничивают детей во взаимодействии с компьютером или другими девайсами. Присутствие родителей на занятии оказывает положительный эффект в случае младших школьников.
Неожиданно! Никогда бы не подумала, что присутствие родителей может быть положительным моментом. Мне всегда кажется, что дети напрягаются сильнее. А иногда родители вперед детей все отвечают, учатся за детей.
У меня было 2 ребенка с родителями на занятии. В присутствии мамы девочка сразу же фокусировалась, давала правильные ответы.
В другом случае мама тоже изучала английский и выступала в качестве собеседника для диалогов. Это был необычный симбиоз.
А иногда наоборот — с родными ребенок капризничает, а с учителем — ведёт себя как взрослый — старается и проявляет упорство без дополнительного стимула. У меня была такая ученица 7 лет, что было очень удивительно для ее возраста.
Все дети разные, как и взрослые, — универсального подхода не существует. К тому же благодаря девайсам и вовлеченности детей во взрослую жизнь с самого раннего возраста, дети становятся все больше и больше похожими на маленьких взрослых.
А как Вам кажется, со скольки лет можно учить английский по skype?
Способ передачи информации вряд ли имеет значение, ведь дети с 1,5-2 х лет уже активно играют в познавательные игры на планшете. Например, если это песни, стихи, скороговорки, базовые пары слов – то можно даже с 3 лет. Дальше маленькие фразы без осознания грамматики (где-то ближе к методу Каллана). Включать мультики и ставить правильную артикуляцию английских звуков.
Обучение с осознанием, когда ребенок уже осознает что такое язык, — с 10 или 11 (зависит от ребенка). У меня 2 ученицы: 11 и 12 лет — и разница очень разительная в отношении, желании, способностях. 13 лет — это уже очень сознательный подход к изучению, высокий уровень самомотивации. Опять же опыт и студенты у всех разные.
Katherina is a TEFL certified teacher from Toronto (Canada) who is ready to coach you on ‘21st Century-English’ based on ‘current events’ and ‘real life simulations’ to help you keep current in today’s changing language and economy. She has TEFL Canadian College of Educators Diploma and has been working for 9 years coaching Business English, and Academic English including Examinations/ Testing in; IELTS, TOEFL, BULATS, FCE, CAE in addition, editing Presentations/Power-Point, as well as preparing CV’s and interview preparations. Katherina has degrees in Finance, as well as Sales and Marketing.
Because of her experience, patience and excellent understanding she will be able to identify your needs, after speaking with you, and work together with you and your objectives to build a comfortable and easy-going English learning environment. Katherina is professional and dedicated to her learners progression and provides you with a lot of learning material to help you, and extra activities to challenge you. Katherina uses multi-media in her coaching, as well as other listening tools for further comprehension.
What resources do you use while teaching children via skype?
Resources that are most helpful when teaching children, is making it visual for them, the physical aspect of English/ and learning. Flashcards are very popular in my classes for teaching children.
Maybe ask the younger children to draw you a horse and show you next time…or whatever the case may be.
Also teaching music, simple songs like Twinkle, Twinkle little Star.. or Old McDonald had a farm.This helps promote intonation and both interaction with student and child and of course its fun. This is for the younger children groups of course.
Keep things simple, but visual.
When asking children to read stories or sentences, from docs/ Skype sharing screen, make sure it is colorful. Highlight words (nouns, adjectives in other colors so they take note of them, as well as learning them).
How do you keep children motivated and interested?
Keep the class going, never have a dull moment, or pause. Try to keep it going, going going… so they don’t get distracted from the silence and focus elsewhere.
Parents also have to remember to have their child sit in a quiet room with no distractions, or a window near by, so they are focused on the screen and the teacher on camera.
Having high pitched tones when speaking… also helps the child to focus.. as its like a melody.
Focus on what children like.
If they like animals, take note of this and ask them questions about the animal. Ex. Horses. What color are they? What do they eat? Where do they live?
Maybe ask the younger children to draw you a horse and show you next time…or whatever the case may be. Or at the end of the next class.. in order to cause less distraction.
What are the difficulties for children to learn via Skype?
Like all student who learn via online, distractions or noisy backgrounds are always a distraction especially at the beginning of training. Parents must be reminded of a quiet place to study, and not in a kitchen where there is a lot of traffic.
Children are visual so maybe having a Logo of the company in fun colors in the background instead of a blank canvas can allow the child to focus more on the screen and the teacher.
Joanne
Joanne is a CELTA qualified teacher from London (the UK), currently living in France. She also holds a Bachelor’s degree in Geography.
Joanne has been teaching English since 2005. She has been a one –to-one tutor to both adults and children in France, has taught teenagers in International schools in the UK, and for the past 2 years has been teaching Russian students online. Joanne’s teaching style focuses on communication and building a good relationship with her students in a relaxed a friendly environment. She offers classes for all levels in General English for adults and children, Business English and test preparation for IELTS and Cambridge exams (FCE, CAE).
Joanne’s lessons are organised and dynamic. She always adapts her lesson to individual students, their interests and needs and uses a variety of teaching methods and materials including role-play, pod casts, music and current news and articles. She encourages maximum student participation and interaction as she believes this is the key to greater confidence and sense of achievement.
What resources do you use while teaching children via skype?
Hello Elena.I’m happy to answer your questions: I use as many visual resources as possible including pictures,photos,youtube clips of cartoons/songs/fairytales.They also like to read funny stories with pictures etc.I also use objects (for example a pencil case with its contents or a doll and a box to explain in,on,infront,behind etc) -to make it real.I also play games such as word games, pictionary, charades etc. Even boardgames work well when you put the board on the screen and they get to throw the dice as they always like to cheat and get a 6!
How do you keep children motivated and interested?
To keep them motivated you just have to mix your resources and not stay on one thing for more than 15/20 minutes. I think it is also important to show an interest in their life and hobbies and for example if they say they drew a picture at school or received a present ask them to show you and talk about it.
They are at their most fluent when talking about things they are interested in! As with all student keep it current and know the latest pop band and craze.
What are the difficulties for children to learn via Skype?
As for difficulties, I think the only major one is not understanding you or being able to express themselves. We usually overcome this with drawing pictures or uоsing actions. For younger children it also helps if the parent can be present or available to help explain if necessary, but it is better to leave them as much as possible as they can rely on the parent too much.
Also if there are attention span problems it’s best to have a few songs ready or a fun youtube clip -it usually works. I think the most important thing is to keep it fun, light and moving fast. I love teaching children as they are always eager to learn, grasp things quickly and you see progress rapidly.Hope that helps.
Alison Ewans
Alison is a qualified TESOL teacher from Wales, the UK. She has been teaching English since 2008. Alison has a Bachelor degree in Psychology and a Diploma in Business and Information Technology. She has taught students of many different ages and capabilities. Alison has experience teaching English for Travel, Conversation, Business, and preparation for IELTS and TOEFL exams. She has previously taught Russian and Ukrainian students. This has allowed her to understand the Grammar difficulties when speaking English. She can specifically recognize the most common mistakes made by Russian speakers, (For example “I make exercise” “This is car”) and provides the necessary material help with prepositions and articles.
Lessons with Alison are specifically tailored to suit your individual needs and goals. Her lessons are relaxed and fun, with your target goals in mind. Alison likes to try and help build your confidence when speaking English, and uses a variety of material to help with your listening, speaking and Grammar skills. She also teaches the importance of “Natural” English, with the use of Idiom phrases and constructions.
What resources do you use while teaching children via skype?
Children -related books (depending on age + level, listening tasks from YouTube followed by answering questions about the topic)
How do you keep children motivated and interested?
Keep the lessons fun and interesting = find out about their interests
What are the difficulties for children to learn via Skype?
Attention-span mainly. That’s why the lessons with children are very short.
Helen is a certified ESL-EFL teacher from Ireland, who lives in Greece. She holds an honors Degree (B.A.) in English Language & Literature, as well as LCCI International Qualifications (Distinction) in Further Certification for Teachers of Business English.
Helen has been teaching English for more than 35 years. She teaches all components of the English language to a range of ages and educational backgrounds. Helen tailors her lessons to student’s needs with an emphasis on their weaker areas. She is very dedicated to her work and her students and can always motivate students to work towards achieving their goals.
She has also gained accreditation as an English Language Examiner for Major Examination organizations in Greece. Most of her teaching has been preparation for:
- the Cambridge exams (more than 12 years): KET, PET, FCE, CAE, CPE,
- Michigan Examinations (more than 5 years): BCCE, ECCE, ALCE, and MCPE.
She also has experience preparing for IELTS.
What are the benefits of learning English via Skype with a native speaker?
On-line teaching is a wonderful way for teachers to reach and teach children, using an eclectic method to expose them to L2, which would otherwise be inaccessible to them.
“Skype” has no boundaries, no passport control, is the most economical means of having an “in situ” native speaker lesson, is time saving, and makes exposure to L2 accessible from a very early age. The young child who is brought in contact with native speakers of L2, gains enormously in that it might be their only opportunity to learn L2-through assimilation-how children naturally learn L1, at an age when they learn effortlessly. It is worth considering the list of benefits to the child, which are outlined below*.
Since the on-line teacher is often the child’s first source of L2 language, we (as on-line “young learner teachers” are very responsible for the “what”, “when”, “how”, and “medium” of this exposure to L2).
What resources do you use while teaching children on Skype?
Personally, part of my store of initial material resource preferences are: readers which I manipulate, while integrating an eclectic method. I gradually graduate on to more graded materials as soon as the child is ready. Following is a brief explanation of the “how” and “why” of this method, and “my goal”.
Naturally, the resources I use while teaching children on skype mainly depends on the age group. For instance, for children 6 – 9, let’s say, I like to use three kinds of stories. Ladybird Readers: (The younger the child, the lower the level) I like to use “Ladybird Readers, Level 1 or 2” of stories that are familiar to children in their own language.
Reason: The book is “lexis” repetitive for young readers, therefore, the child hears the same words frequent enough to give them a sense of understanding. Because they understand the story, it gives the child a sense understanding, and control over the language. They think they understand, thus interest, and love for the language is the foundation of this approach.
It gives your child confidence, and most importantly, a sense of achievement. How? You might ask how or why? Well, if the child knows the story in L1, they guess or imagine what is being read to them in English. Effect: They imagine that they really understand the language, which propels them into the belief that “they understand a lot”, and that “English is fun”, and is “easy”.
Benefits: They gain confidence, which means they are tolerant of more exposure to the language. More exposure means more assimilation of the language, which is how they learn their mother tongue. Children adore “the learning process”, they do not “enjoy the teaching process”, in other words, it is “the achievement process which motivates them”, so they become addicted to L2. What more could a teacher ask for when teaching English?
Berenstain, Dr. Seuss, and Similar Books: These are simple books, in some cases one word, two word, or three word phrases, repetitive rhyming words. The pictures are unusual, animal characters, perfect and adventurous. If these stories are recycled, sharing the screen or a pdf file of the book for the child, they will really enjoy them. By using these books a few times, the will “astonishingly” supply the “refrains” or “repetitions”. They enjoy it, and the teacher sees progress. Pleasure for children!
MM Publication — Leveled Readers: (Aged 9 and upwards, depending on exposure to the language). These books are written with specific grammar in mind. So, if the teacher writes specific questions for each short chapter, to the Level 1, and so forth. Then get the students to read you the chapter, and then ask these specific structured questions, and elicit structured answers, students make progress with guided effort. These books are originals, not fairytales, making them easier to comprehend. They are based on visits to real cities, situations students might encounter, or themes studied at school. Grammar structure and vocabulary are built up in disguise, while students can form an opinion on such topics, in the English language.
How do you motivate children?
The teacher’s role: In this form of teaching, the teacher has to inject energy into the lesson through lots of emphasis, song, and dramatizing story contents. The teacher is the “bigger than life” actor/tress. The emphasis is on “language acquisition” with a gradual transition, depending on the age and experience of the student, to a more structured Course Book inclusion, to part of the lesson.
The parent’s role: Children need the guidance of parents when first they come in contact with Skype teaching. The parent needs to practice using Skype, opening programmes, opening folders, opening files, scrolling down, and so forth with the child. However, once this has been achieved, the parent should sit in the background during the first lesson or two, only encouraging the child how to use programmes, or behave where necessary.
Once the child knows the lesson routine, it is best if the child be made responsible for the lesson as soon as possible. The child should sit in a quiet place during the lesson, with no distractions. After a few lessons, the procedure becomes routine for the child.
What are the difficulties about teaching children on Skype?
Concentration Span: For very young children, 30 minute lessons, 3 – 4 times a week is best. When their focus improves, they could graduate on to 45 minute lessons 3 times a week.
For slightly older children lessons at least 2 – 3 times a week is best, lasting 45 minutes at first and then graduating on to 60 minute lessons if preferred. Frequent lessons is very important at this age.
Advice: While parent opinion is very important, they should be patient and allow the teacher to follow his or her programme. It is not advisable to keep changing “materials” or “teachers”. Children need consistency. Contrary to what many educationalists might believe, it is best to begin children’s lessons with Native English Teachers.
Later, after a two year period, might be the best time to introduce a non-native English Speaker, if the parent so wishes. First exposure with a Native English Speaker is vital, the benefits will be evident later.
What are the benefits of learning English with a native speaker?
• kids bond with the language, it gives the kid a pleasurable experience so it develops a positive attitude towards L2
• it promotes better communication in L2
• children who are exposed to L2 language tend to do well in other languages later
• If the lesson is interesting, it promotes longer attention span, better concentration in general
• It builds listening, speaking and imaginative skills that do not switch off when skype is switched off
• young children learn about colors, shapes, numbers, and letters, without effort
• it even raises their IQ, especially noticeable in third language learning, at a later period
• learning a second language teaches your children to develop their thinking skills and to think in L2 language (one of the major barriers to fluency, especially in written skills for those who are not exposed from a young age)
• They learns to understand cause and effect, to think logically, as well as abstract thought.
• Fantasy books provide material for imagination and fairy tales are an extension of this, Kids learn experiences relevant to other cultures which broadens their understanding and acceptance of the world.
• What is most important is that the child learns early that L2 is fun and not a chore.
If you love your child and want to invest in their education, you will want to do this. It is a future investment.
Bernadette is a TEFL certified teacher from Port Elizabeth, South Africa.
Bernadette has a wealth of experience, due to working for various online companies where she won the Private lesson award for three years in a row. She is certainly a most passionate and unique teacher, having worked in the field of education since 2010, where she started off with teaching child art. After earning her TEFL qualification in 2011 — she decided to move into the field of Teaching English as a Foreign language, full-time.
Bernadette has a special flair for communication, utilizing an eclectic methodology — her approach to pedagogy is related to students needs — whether it be task based activities with a communicative approach, Grammar orientated sessions, General conversational strategies or Pronunciation and elocution lessons.
Motivation and bolstering confidence, is a key aspect in her classroom, as is encouraging a positive self-evaluation. Bernadette has had tremendous success in preparing students ahead of the TOEIC, TOEFL and IELTS exams. She has worked with Business students, preparing them ahead of presentations, meetings and related Business topics- Telephoning, Negotiations and Business Correspondence. Her aim is to provide lessons in a comfortable and caring environment — she has a love for people, the creative arts — especially painting in oils, music as a medium for learning and helping students attain realistic goals.
What resources do you use while teaching children via skype?
I enjoy using a variety of tools and resources, much like what is used with my adult students – we all need motivation and a nurtured interest when it comes to language learning – colours and pictures are necessary, even for adult students! I generally stick to using power point, to keep lessons structured, whilst utilizing the eclectic methodology alongside of the P.P.P method – Presentation, Production, Practice. To observe is to learn.
The key is to make sure that your presentation is interactive and eye — catching! This will help younger students stay focused
How do you keep children motivated and interested?
Be passionate as a teacher! Make lessons interesting — I base lessons on everything from expressing feelings through to describing food and activities/ learning songs. One has to discover what the interests of the child really are and how you are going to feed those. I do believe that reviewing past materials, is essential to a child’s progress. It’s not necessarily about what has been covered in class nor the amount, however it is what the child is able to do after instruction and the prior mentioned repetition.
“If they can’t learn the way we teach, we teach the way they learn”
― O. Ivar Lovaas
I must say that always including hand actions and suitable body language aided by pictures and melody, maximize the chances of remembering vocabulary and more. The key is to keep children entertained – the best way in which to do so, is to think like a child. Children are easy to motivate once they become accustomed to you – building trust and keeping up with a playful attitude goes a long way when motivating children.
What are the difficulties for children to learn via Skype?
I find that concentration is a challenge for children of all ages – so keeping instructions relatively short and simple is essential to productivity. We have to bear in mind that students at this age do find it difficult to maintain attention for too long or to recall lengthy instructions. Computer literacy at a very young age is ever – improving, all the same – a teacher needs to be prepared to take control of the session through screen sharing and use of a multitude of tools to make sessions interactive and easily accessible. Videos, colours, flash cards and voice modulation all play a role in teaching children effectively.